ساماندهی پایگاه های اینترنتی یا ویرانگری رسانه های بر خط؟

تلاش برای سر و سامان دادن به برخی مسائل تنها بیانگر نداشتن بینش و دانش مناسب در آن حوزه است. مثال آن کسی که پیراهن چروک خریده باشد و برود کلی هزینه اتو بخار کند تا مثلا آن را اتو کند … یا شلوار چاک دار بخرد و ببرد خیاطی تا بدوزد … چکمه خریده و ببرد تا ساقش را کوتاه و شکل کفش کنند.. در کشور ما به دلیل مسائلی که فرض می کنیم نمی دانیم چیست از این دست مسائل فراوان اتفاق افتاده و هنوز هم در حال رخ دادن است.

حکایت این ساماندهی پایگاه های اینترنتی که هر دولت با رویکرد و سلیقه خودش و بدون در نظر داشتن قوانین وضع شده در گذشته باهاش برخورد می کند هم همینطور است.

طرح هایی که وقتی عمیق تر به آنها نگاه کنیم متوجه خواهیم شد بر خلاف تصور اولیه ما که افرادی از روی بی سوادی یا کم سوادی چنین طرح هایی را اجرا کردند، در اصل طراحان و مجریان این طرح نوابغی هستند برای خودشان و هدف پشت پرده این طرح ها که تحکیم و تثبیت قدرت مافیای وب فارسی است به خوبی با این طرح ها تحقق یافته است. فقط مسئه این است که ما میزان دستیابی اهداف طرح را باید با اهداف پشت پرده طرح بسنجیم نه گفته ها و شعار های رسمی مسئولین و مجریان طرح.

به طور مثال داشتن یا نداشتن نماد اعتماد الکترونیک نه بیانگر معتبر بودن یک فروشگاه است و نه بیانگر بی اعتباری آن فروشگاه، در دولت قبل با هدف شناسایی فروشندگان محصولات آنلاین (جهت طرح مبارزه با قاچاق) و در دولت جدید با رویکرد کشف درامد های فعالان کسب و کار اینترنتی (جهت اخذ مالیات) بوده است. بماند که برای مدرن ترین شیوه کسب و کار از سنتی ترین شیوه های احراز هویت بهره گرفته شده است و آن هم خودش سفره ای شده که نمیشود گفت ایجاد مشاغل کاذب بهش اما خوب یک خرد درآمدی هست برای جیب دولت. باید گفت امروزه گرفتن مجوز فعالیت در حوزه صنایع دستی (به طور مثال برای یک صنف سنتی) به مراتب بیشتر مبتنی بر مبانی فناوری اطلاعات است تا گرفتن نماد اعتماد یا گواهی مجاز بودن فعالیت رسانه بر خط.

خروجی این طرح ها چه بوده است؟

فروشگاه های معتبری که به صرف نداشتن نماد در چشم کاربران بی اعتبار جلوه می کنند.

فروشگاه های نامعتبری که به صرف داشتن نماد قربانیان بیشتری را در وب فارسی صید می کنند.

رسانه های بر خط ناقض حق نشری که به صرف داشتن گواهی و لوگو مربوط با زحمت دیگر رسانه های فاقد آن لوگو مشغول کسب اعتبار برای خود هستند.

رسانه هایی که به دلیل رویکرد سلیقه ای و غیر تخصصی از کسب لوگو مجوز رسانه بر خط محروم شده اند و مورد غارت محتوایی قرار گرفته اند.

آیا اینها نتایج یک سری طرح هایی با هدف ساماندهی است؟ من اینطور فکر نمی کنم.

ارسال نظر

اولین نظر را ثبت کنید!

اطلاع رسانی
avatar
wpDiscuz